Monday, July 1, 2013

BerCINTA

Assalammualaikum :)

Ini adalah pertama kali saya menulis mengenai perasaan, mengenai sesuatu yang bagi saya sangat privasi, namun ini adalah apa yang saya support selama ini, mengenai perjalanan saya dalam berCINTA, dan saya share dengan anda, sebab saya sangat do care, mungkin anda dalam situasi sama seperti saya..yang "sakit" akibat ditolak oleh seseorang.  Namun Allah ada perancangan sendiri bagi kita yang sedih..so let me talk tentang fitrah manusia yang satu ini...

Sesungguhnya...;

Pedihnya perasaan ditolak dan sakitnya hanya Allah yang tahu, namun saya tahu ada sebab kenapa Allah menguji saya sedemikian rupa.

Kadang-kala benda-benda seperti ditolak ini terjadi kerana Allah mahu saya lebih meningkatkan diri disisi-Nya.

Ianya memaksa saya berfikir, kenapa saya berCINTA..untuk apa? untuk siapa dan apa yang saya harapkan pengakhirannya?

Kadang-kala apabila kita terlalu asyik dengan semua ini, kita kadang-kadang terlalai seketika untuk melihat kembali apa tujuan kita berCINTA kerana takjub dengan perasaan yang "sempurna" itu.

Saya tahu saya bukannya yang terbaik dan apatah lagi sempurna untuk dijadikan Isteri, namun saya berusaha untuk itu, sejak saya kenal apa erti CINTA dan saya tahu apa pentingnya keluarga yang baik untuk membentuk masyarakat yang baik, dan peranan seorang isteri kepada suami dan seterusnya peranan seorang ibu kepada anak-anaknya.

Saya beranggapan memang seorang suami bertanggungjawap untuk membawa isterinya ke Jannah, apa-apa sahaja yang dilakukan oleh sang isteri, suami turut mendapat akibatnya..dan terlintas dalam fikiran saya sekiranya CINTA, sanggupkah saya membawa suami saya yang paling saya sayang ke Neraka? Akibat kelalaian saya dalam perbuatan? 

Memang suami adalah "imam" bagi isteri dan keluarga, mereka totally 100% bertanggungjawap untuk itu, namun sanggupkah kita hanya meletakkan seluruhnya kebahu suami semata-mata? Sayang bukan setakat disini sahaja tetapi saya anggap sayang itu sampai kesyurga Insya Allah...

Dan sanggupkah saya melihat bakal anak-anak saya tidak mampu menjadi anak-anak yang baik yang sekurang-kurangnya mendoakan ibu bapa mereka selepas solat? Yang menjadi harta yang tidak putus sekiranya saya dan  suami meninggal dunia?
Tanggungjawap itu sangat berat..dan layakkah saya untuk itu semua dengan ilmu saya yang masih tidak “ada”...

Saya tahu semuanya bermula dari diri saya..apa-apa yang saya harapkan pada masa depan..ianya bergantung dengan apa saya pada masa ini...

Sebab inilah apabila saya ditolak..lihat dari sisi yang positif!

Memang perasaan itu sangat sakit dan saya tidak tahu untuk beberapa ketika saya termanggu akibat penolakkan, namun saya ditenangkan dengan rakan yang sentiasa berada disisi dan sebuah karya yang saya rasa sangat bertepatan dengan apa yang saya rasa sekarang, saya kongsi dengan anda apa yang saya dapat...

Bertenang
Sebelum Aku Bernikah karya Hilal Asyraf

“Jangan lupa tujuan kita atas muka bumi ini bukan semata-mata bagi mendapatkan lelaki, tujuan kita hidup adalah mengabdikan diri diatas muka bumi. Jadi, CINTA yang sebenarnya, jika kita benar-benar mencintai seseorang, maka apabila kita ditolak, kita doakan kebahagiaan buatnya. Kita teruskan kehidupan dan tidak lagi menganggu kehidupannya itu yang pasti.

Palingkan wajah kita kepada Allah. Mungkin putus cinta, dan cinta ditolak, adalah panggilan-Nya untuk kita lebih rapat kepada Dia. Membersihkan diri, dan menjadi hamba-Nya yang lebih baik.

Ingat mungkin saja kamu ditolak kerana dosa dan akhlak kamu yang masih tidak baik di sisi Allah. Ini menyebabkan Allah tangguhkan dahulu kebaikkan untuk kita. Dia mahu mengampunkan dosa – dosa kita, dengan menguji supaya kita bergerak kearah perubahan...

Putus cinta mahupun ditolak, bukan pengakhiran kepada kehidupan. Lepaskan terus, apabila sudah putus, dan ditolak, usah difikir lagi, teruskan kehidupan!

Sebab itulah saya beranggapan apabila saya ditolak, Allah melihat itu adalah cara saya untuk menjadi lebih baik...kerana hanya dengan cara itu saya lebih dekat dengan Allah..dan melihatnya sebagai satu pengajaran.

Saya berfikir semula kenapa saya berCINTA..apa tujuan utama saya..dan akibat penolakkan, Allah hendak saya berfikir dan menambah apa yang belum lengkap dalam tujuan saya berCINTA... Insya Allah itu adalah yang terbaik untuk kita...

sahabat yang mengalami "kecelaruan" sekarang ini, mungkin kita sama sahaja...sedih, hiba dan menangis...itu tiada salahnya namun janganlah berlebih-lebih... saya doakan yang terbaik untuk kita semua, kerana Allah Maha Tahu akan apa-apa yang terjadi. Insya Allah..

Semoga kita ditetapkan hati tujuan kita berCINTA...

p/s sungguh saya tidak sebaik Siti Khadijah namun apa salahnya saya berusaha kearah itu..Insya Allah :) 








No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...