Thursday, October 24, 2013

Ujian : Darjat : Rahmat

Assalammualaikum

“ Allah tidak membebankan  seseorang melainkan dengan kesanggupannya”.


[ Pesanan untuk diri yang hampir terbabas ]

Saya tahu ada masanya dugaan dalam hidup menyebabkan hidup kita berubah, sama ada menjadi positif atau negative..tapi saya tahu dan sedar setiap ujian itu datang bersama rahmat yang dijanjikan oleh Allah..dan itu adalah pasti!

Ujian yang datang bersama rahmat mungkin bukan saja mengubah kita menjadi hambaNya yang lebih baik, menjadi hambaNya yang lebih mensyukuri nikmat yang diberikan, namun ianya juga mungkin menyebabkan kita bounded much stronger than before, much realize how life going to be, then realize how you should praise your life now and hereafter.

Cuma kita kadangkala tidak nampak apa rahmat disebaliknya disebabkan mata hati kita sudah kabur dengan dugaan, kesakitan dan keperitan.

Dan ada masanya dimana kita tertekan dan terjatuh seteruk-teruknya terlintas dalam fikiran mempersoalkan kenapa Allah timpahkan semua itu kepada diri...bertanya kenapa Allah menguji sedemikian rupa...tidak adakah kasih sayangNya kepada kita?

Astagfirulla’al azim, Allah tidak pernah menilai manusia tanpa melihat individu tersebut, kerana Allah itu Ar-Rahman, Ar-Rahim, Allah sentiasa menguji mengikut kadar keimanan dan kesanggupan hambaNya.

Bersyukurlah apabila ujian itu datang, sungguh pun ianya menyakitkan sehingga ianya membuatkan kita perit, tidak berdaya, hilang rasa untuk gembira, kesakitan yang sangat-sangat, hilang keupayaan untuk bergerak, sempit rasa namun…
 

Namun kesakitan itu adalah tanda Allah sangat sayang kepada kita sebenarnya..sangat-sangat sayang, kerana ianya itu adalah cara Allah menghapuskan dosa hambaNya, mengangkat darjat hambaNya, mengukuhkan iman kita kepadaNya dan juga untuk mengembalikan hambaNya dijalan yang lurus… In Shaa Allah

"Adakah manusia itu menyangka bahawa mereka dibiarkan saja  mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta."  ( al-Ankabut: 2 - 3)

 
Saya sentiasa berdoa supaya hati kita ini sentiasa tenang dengan ujian, saya berdoa supaya hati sentiasa yakin dengan rancangan Allah... Ujian datang bersama rahmat…saya yakin.. In Shaa Allah 

Sesungguhnya saya bukanlah yang baik, namun saya cuba untuk memujuk hati supaya sedar apa-apa yang berlaku adalah perancangan Allah sejak azali lagi...In Shaa Allah kita cuba menjadi orang yang sentiasa bersangka baik dengan ujian...sesunguhnya yang baik itu datang dari Allah, dan kekhilafan itu datang dari diri saya sendiri...

Jaga hati, jaga iman..kita berusaha untuk jadi orang yang baik..In Shaa Allah

Assalamualaikum 


2 comments:

Aiman Aziz said...

Allah Maha Besar :)
Allah memberikan ujian kerana ingin menguji tahap keimanan seseorang.

#Salam Kenal dari galahpanjangg.blogspot.com

NJihe.am said...

Subhanallah!
jemput segmen: http://studioous.blogspot.com/2015/02/1st-segmen-kerjaya-blogger-ipt-by.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...