Tuesday, October 2, 2012

Budget Bagus? Tidak!


Assalammualaikum ;)

Tika ni saya sangat mengantuk, sangat-sangat..tapi untuk pejam mata untuk seketika..tidak boleh..prohibited!

Hari ini saya hendak kongsi sesutau yang saya rasa sangat-sangat penting, mungkin ianyanya agak sensitive sedikit bagi sesetengah orang, tapi bagi saya ianyanya sangat penting. Ada member saya yang berkata mungkin menasihati saya

“jangan buat macam ni, nanti orang akan takut dengan kamu, kalau bukan takut mungkin akan hormat dengan kamu dan buat mereka akan takut mendekati kamu…”

Masya Allah sahabat, saya lagi takut untuk lakukan sesuatu yang mungkin akan merosakkkan masa hadapan saya, masa hadapan di akhirat sana maksud saya.

Saya belum berkahwin, dan tika ini saya masih memperbaiki diri supaya ada Adam yang akan mencari saya, bukannya Adam yang perfect namun sekurang-kurangnya yang mampu membimbing saya sebagai isteri yang muslimah.

Sahabat kata dengan saya
“jangan mencari lelaki yang baik sekiranya kamu tidak sehebat siti khadijah”

betul apa yang dikatakan namun tiada salahnya kita cuba untuk menjadi sebaik Siti Khadijah walaupun sekadar 1 % sahaja!

Perkahwinan bukan sekadar suka-suka atau keseronokan semata-mata namun tugas kita adalah untuk beribadat, menunaikan sebahagian hidup beragama kita, supaya kita lebih dekat dengan Allah bukan lebih jauh..itu erti perkahwinan bagi saya..Jodoh yang Allah bagi, anugerah anak-anak, kita yang harus menjaga dan mendidik mereka, sekiranya kita pun masih terumbang-ambing bagaimana?

Saya melihat mereka-mereka yang berada disekitar…saya belajar dari mereka melihat bagaimana mereka membesarkan anak-anak mereka. Kadang-kadang saya rasa sedih dan ada juga yang saya rasa Masya Allah sangat-sangat hebat tindakan mereka, hebat dari segi pelajaran dunia, akhirat dan akhlak.

 (Picture from Google)

Terlalu besarkah impian saya untuk membesarkan anak-anak saya dengan ilmu agama yang baik, alangkah hebatnya seorang ibu sekiranya dia mampu mendidik anak-anaknya beribadah, membaca Al-Quran dan mendidik ilmu asas Fardhu Ain!

“Ya Allah, ampuni dosa kami dan dosa kedua-dua orang tua kami. Sayangilah ibu-bapa kami sepertimana mereka menyayangi kami dari kecil lagi”

Kita harapkan doa anak-anak kita untuk kebahagiaan kita, lakukan sesuatu, anak adalah anugerah Allah… gunakan ianya sebaik mungkin… muhasabah diri, ianya bermula dari kita…

“Aku bertindak sebagaimana sangkaan Hamba-Ku. Dan Aku akan selalu bersama-sama hamba-Ku jika dia mengingati-Ku. Kalau dia mengingati-Ku didalam dirinya, Aku mengingatinya dalam diri-Ku. Apabila dia mengingatiKu di khayalak ramai, Aku mengingatinya di tengah khayalak yang lebih ramai lagi (para malaikat dan seluruh mahluk)..”

p/s Bukan budget bagus, tetapi kita sama-sama muhasabah diri yer sahabat ^^







No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...