Monday, August 13, 2012

Tahu tapi tidak tahu sebenarnya...



“Sesungguhnya Solat adalah tiang agama, walaupun sebaik mana pun manusia tanpa Solat runtuhlah agamanya”


Mengikuti kelas agama semula sebab saya ingin memperbaiki diri bermula dari dalam, bukan bermaksud untuk meninggi diri, namun manusia bersifat lemah ada masanya kita mungkin terlupa dan ragu-ragu dengan amalan kita…erm bila kembali semula ke kelas, memang ada banyak lagi benda untuk dipelajari, dan sejujur-jujurnya ini adalah satu cara untuk saya muhasabah diri!

Banyak benda yang saya masih “tidak tahu”?
Sebabnya…

Last week start kelas, ianya diwujudkan sebenarnya untuk melatih dan mewujudkan Mualaf super, dibawah kelolaan Majlis Agama Islam Malaysia. Sistem pembelajaran mengambil masa selama 3 tahun, diajar bermula dari Fardhu Ain, Fardu Kifayah dan Al-Quran.

Sebelum diterima, ada sedikit “interview” yang dilakukan… soalan yang buat saya terus rasa… “saya memang sangat tidak tahu”

Ustaz: Umur berapa kamu baligh?

Saya: erm 12 tahun

Ustaz: Ok, dalam sehari ada berapa kali kita solat?

Saya: Erm… 5 kali (saya tahu Ustaz tu nak test saya..)

Ustaz: Ok, so kita baca Al-Fatihah sebanyak 17 kali la kan?

Saya: ya (apa sebenarnya Ustaz ni nak kata?)

Ustaz: So kamu dah 16 tahun kewajiban solat dalam hidup kamu, setahun ada 365 hari, assume kamu tidak pernah meninggalkan solat jadi ada 5 kali bersembahyang dan 17 kali membaca Al-Fatihah… jumlah 16 X 365 X 5 X 17 = 495,400 kali kamu membaca Al-Fatihah… Boleh tak kamu bagi makna Al-Fatihah sebenarnya?

Seriously saya sangat-sangat gugup…saya cuma boleh bagi makna 3 ayat yang pertama, yang lainnya "Zero"
dan muncul dalam kepala otak saya...

adakah selama ini Solat yang dikerjakan hanya sia-sia? 
Bolehkah saya dikatakan sebagai muslimah yang baik? 

Malu dan saya betul-betul nak menangis, Solat pada perbuatan namun tidak tahu akan apa yang diperlakukan… sebab itulah saya katakan saya tidak tahu sebenarnya walaupun saya tahu… kamu macam mana?

Tepuk dada Tanya iman, kita masing-masing cari diri kita, sebelum belajar agama secara lebih mendalam, perbaiki Solat kita dahulu, Solat dulu sebab itu tiang agama kita!

P/s ada makcik yang bergelar Hajah masih tidak tahu akan makna Al-Fatihah, dimana kita? Kita kena lakukan sesuatu dalam Solat kita…sebab solat adalah tiang agama…. Percayalah kalau kita tahu makna bacaan dalam solat terutamanya Al-Fatihah Insya Allah kita lebih khusyuk… ^^

Berusaha untuk hafal setiap bacaan dalam Solat dan surah-surah pendek yang selalu dibaca..jom istiqamah Insya Allah... Sehari satu muka surat... 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...