Friday, October 18, 2013

Manusia yang "hidup" : Sensitif

Assalammualaikum 


Rasulullah saw. bersabda, "Tolonglah saudaramu, baik dia orang yang menganiaya ataupun yang dianiaya. Bertanya seorang sahabat: "Ya Rasulullah, kami mengerti tentang menolong orang yang teraniaya tetapi bagaimana kami menolong orang yang menganiaya ?". Nabi saw. menjawab: "Cegahlah dia". 


Kalau dilihat dengan attitude manusia masa kini, adakah anda rasa bolehkah kita menolong mereka tanpa terselit perasaan was-was? Perasaan was-was yang sentiasa ada samada kita teringin untuk menolong atau langsung tidak ada perasaan untuk membantu..dan yes tidak boleh dinafikan attitude manusia yang membuatkan kita langsung tak ada perasaan untuk menolong.

Perangai macam hantu siapa nak tolong! (hahaha just sample thought maybe..)

Perangai manusia masa kini buat ramai yang begitu berhati-hati untuk menunjukkan caringness atau perasaan ingin menolong dan tidak salah jika saya katakan ramai sangat manusia yang begitu bersifat pentingkan diri sendiri sekarang ni... macam-macam contohnya yang kita boleh lihat..tapi...

Usah lihat sikap dan sifat mereka dengan orang lain iaitu stranger, tetapi sikap itu juga mungkin ditunjukkan kepada kaum keluarga, hatta parents sendiri..jangan kata mana ada manusia yang berkira dengan parents... jangan.... I saw it with my eyes and I knew ada people yang sebegitu!  Semoga kita sentiasa berkasihan dengan orang lain ok.

But let me share you one of my stories.. Recently happen to me..yesterday morning semasa saya dalam perjalanan ke tempat kerja. Meet unknown guy  yang tidak teragak-agak untuk membantu...ok adakah disebabkan saya seorang perempuan? Erm wa’llahualam..hanya Allah yang tahu niat sebenarnya..namun bukan itu pekara utama yang saya nak kata..tetapi attitudenya dengan orang lain. Attitudenya yang ingin membantu orang lain. Even though dia tak kenal saya.

Alhamdulillah Allah mempermudahkan saya dengan menghantar lelaki itu..Alhamdulillah...

Let me ask you, if you dalam conditions sebegitu? Adakah anda akan membantu atau just tutup mata dan berlalu?

It happens always yang kita akan tutup mata dan just berlalu sahaja..dengan alasan

Hal kamu, biar kamu selesaikan sendiri..lebih-lebih lagi jika orang yang dalam kesusahan itu adalah strangers... 

Yes kita kena berhati-hati apabila ianya melibatkan soal stranger disebabkan banyak kita yang tertipu disebabkan perasaan baik hati yang teramat-amat dalam hati kita. Apabila sudah baik hati sangat-sangat..erm lagi ramailah yang akan cuba ambil kesempatan yang ada ye tak?

Tapi janganlah terlalu prejudice dengan orang lain sehinggakan pintu hati kita tertutup untuk membantu mereka. Don’t ever do that!

“Rasa kasih sayang tak akan dicabut kecuali dari orang yg celaka”

“Siapa yg tak mengasihi manusia, maka Allah tak akan mengasihinya..”

See bagaimana perasaaan caringness, kasih sayang itu sangat mulia disisi Allah...

Jadi janganlah berkira sangat untuk membantu..bantu mereka atas landasan kasih sayang sesama manusia...kan itu lebih molek?

Kita hidup berdasarkan sunatullah, hukum yang mengatakan ada masa kita berada diatas dan ada masanya kita akan berada dibawah.. apabila kita berada diatas, orang dibawah jangan dilupa mana tahu bila kita berada dalam kesusahan mereka yang akan membantu kita! In Shaa Allah

Biasalah kalau kita jumpa dengan orang yang langsung tak akan berterima kasih dengan kita atau buat something yang bad dalam hidup kita, but its ok... I tell to my self everyday when I in this conditions

Allah hantar seseorang dalam hidup saya untuk saya belajar sesuatu dari mereka, membantu saya erti sabar, dan syukur...melalui orang-orang sebegini..so jangan lokek untuk membantu orang, show you caringness even for stranger..but in term and conditions... ikut kata hati anda juga ok... tawakal itu adalah yang paling penting.

Seriously people, Saya sangat takut dengan situasi yang saya hadapi dan lihat sekarang ini..we just not take care at all.. everything we care is only our self.. yes don’t deny it..kadang-kadang family belakang kira... yang penting diri sendiri. 

Contohnya kalau ada kemalangan di jalan raya, ramai yang berhenti tapi bukan untuk membantu tetapi untuk mencatat nombor plat kereta untuk nombor ekor tomorrow. I knew it! because some people I know like that!

Kalaulah anda berkata yes sometimes i felt that also... 

"tak naklah tolong orang... nanti kita dirompak, dirape or dipergunakan.."

that why adanya konsep tawakal dengan Allah... kita tawakal dengan Allah yang hidup mati kita atas nama Allah..apa-apa yang kita usahakan Allah permudahkan...niatkan hanya untuk Allah.. Allah tahu hati kita, bisikan kita dan apa yang kita fikirkan In Shaa Allah, Allah sentiasa bersama-sama kita.

Tapi jangan bunuh perasaan kasih sayang itu dalam diri kita, untuk mereka yang kita kenal event untuk mereka yang unknown...

Saya sedar sayang atau ambil peduli dengan orang lain, akan bermaksud kita juga turut menangis dan suffer bersama mereka, 
Namun ianya lebih baik untuk buat hati kita sentiasa "hidup" daripada kita buat hati kita mati dan ianya akan buat kita lagi jauh dari perasaan mercy..

Yes I know orang-orang yang penyayang dan sensitive yang sangat-sangat, membayar harga yang sangat tinggi untuk itu..samada dari soal perasaan, tenaga, wang ringgit dan masa... In Shaa Allah Allah tahu attention kita... 
Try to be more sensitive
Till then... Semoga berguna yang baik itu datang dari Allah dan apa yang buruk itu datangnya dari saya..sama-sama kita jadi orang baik ok...saya masih jauh untuk menjadi orang yang betul-betul sensitive dengan orang lain tetapi I try for that and we try for that... In Shaa Allah 


Assalamualaikum & Salam Jumaat  

1 comment:

Syarifah Nornazrah Al Yahya said...

btul, kadang2 ada feeling 'curious' bila nak bantu org..lebih2 lagi strangers. tapi 'kena pandai tgk' itu jgk penting, instint pun camtu..if rasa bad feeling, mmg takkan tolong. if rasa okay..mmg akan cuba menolong, InsyaAllah :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...