Friday, May 3, 2013

Ini Kali lah Vs Lain Kali lah!


Assalammualaikum ;)

Fever pilihan raya..sama ada Ini kali lah or Lain Kali lah..

Which one yang kena choose..ada yang berkata dengan saya..ok actually mereka berkempen dengan saya yang saya kena pilih PR jangan pilih BN, dengan alasan-alasan yang munasabah yang saya rasa memang masuk akal..dan juga ditambah dengan racun untuk menindas yang lain. Biasalah tu...kutuk orang lain termasuk dalam tatacara berkempen!

Ada juga yang datang dengan saya jangan pilih PR pilih BN, kenapa? sebab macam-macam…ada yang kata kita terhutang budi dengan BN sebab memberi BRIM dengan masyarakat…Ok BRIM tu actually duit rakyat yang diberikan kepada masyarakat..duit RAKYAT yang diberikan semula kepada RAKYAT tetapi dengan cara, situasi berbeza!

Saya, kalau lah kamu Tanya dengan saya, siapa yang patut diundi? Adakah PR atau BN? Erm saya belum memutuskan apa yang patut saya undi samada BN or PR, sebab saya tidak tahu mana satu yang hendak dipilih. masing-masing ada agenda sendiri, yang penting kalaulah mereka menang, kaum kerabat dahulu dikayakan..masyarakat? belakang kira! tidak kira samada BN or PR. 

BN terlalu lama memerintah Malaysia, setengah abad dah…apa yang diberikan oleh mereka? Terlalu banyak…namun sejak menjak ini, golongan belia tampil dengan ideology yang lebih menarik dan  ini mengakibatkan BN menjadi lemah dimata masyarakat.

PR? Tarikan utamanya DSAI, Menjadi pilihan pada masa ini, dengan manifesto yang menjanjikan yang terbaik untuk masyarakat. Namun adakah mereka akan mampu memberikan apa yang dijanjikan? Atau sekadar tarikan semasa pilihan raya. 

Bagi BN ada janji yang sudah ditepati, Cuma mana ada manusia yang perfect kan? Mestilah ada lompang sana-sini. So new voters melihat BN mesti diketepikan. Berikan kepimpinan dengan new government. 

Tapi yang menjadi masalah ada yang beranggapan mengganti new government adalah satu acara try and test, kalaulah tak elok, nanti 5 tahun ganti lagi…fikir senang? 5 tahun…adalah masa yang terlalu lama. So risiko, namun kalau tidak diganti kerajaan, bagaimana untuk melihat apa yang mampu dilakukan oleh PR?

Saya tersenyum melihat cara calon berkempen, BN gah dengan media massa menjadi medium utama mereka, tapi PR begitu hebat dalam media social. Tapi saya merasakan BN tidak adil dalam berkempen, dengan alasan mereka adalah Government, so mereka mudah untuk mempergunakan keseluruhan Media Massa. Erm… fair and square lah…

Memang ada alasan dan dakyah yang diberikan oleh setiap parti untuk mengangkat setinggi-tingginya calon mereka, ada yang baik dan ada yang buruk..so mana satu yang hendak dipilih? Sebab masing-masing dengan 1001 alasan kenapa perlu pilih mereka…rakyat menjadi semakin bingung..bagi mereka yang memang takjub dan fanatic dengan PARTI memang akan pilih PARTI bukannya calon, walau bagaimanapun teruk calon yang bertanding, tetapi PARTI itu adalah ikutan mereka, tetap akan dipangkah nanti…so adakah anda sebegitu?

Senang saja, bagi saya sekiranya anda bertanya dengan saya, saya lebih pentingkan calon daripada PARTI, walaupun mereka itu PR atau BN, tetapi mereka mempunyai identity yang baik dan layak untuk menjadi pemimpin kenapa tidak, mereka berhak mendapat tanda PANGKAH saya… tidak kisah anda adalah PR atau BN, undi saya untuk anda!

So, for me pilih CALON bukan berasaskan PARTI! 

p/s senyum sendiri bila ada masyarakat yang sibuk mengangkat parti yang disokong, namun bila ditanya mengundi dimana..Tak daftar lagi adoiiiii, kalaulah anda tidak tahu mana satu, minta diberi petunjuk, Istikharah... semoga pemimpin yang kita pilih adalah yang terbaik untuk Agama dan masyarakt! my opinion only :)

******SELAMAT MENGUNDI~ 5 MAY 2013**********

*****JANGAN BUAT UNDI ROSAK OK*************

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...