Monday, March 21, 2011

Mak aku sokong Earth Hour ... 26 March 2011

Assalammu'alaikum 

Korang pernah dengar tak Earth Hour? confirmler korang pernah dengarkan? alaa.. kempen tutup lampu untuk tempoh 1 Jam tu... pernah dengarkan? tapi korang pernah buat tak? 
Thanks Google 
Kat Malaysia mungkin masih baru, tapi rasanya kempen ni dah start kat Australia lagi tahun 2007, dimana setiap premises perniagaan dan individu menutup lampu untuk sejam. Dalam tahun ni, 26 March 2011 pada jam 8.30 malam starting this event.. so kenalah tutup lampu ^^

Tapi apa kaitan dengan Mak aku? muahaha aku still ingat masa 1st kempen ini dilaksanakan kat Malaysia, memang mak aku ada cakap2 dengan kitorang adik beradik

"minggu ni, kena tutup lampukan, jam 8.30 malam, malam hari 6" (sabtu)
Adooii mak aku yang bagitau kat kitorang tau... yang Kena tutup lampu..
bila tanya balik kat mak aku..
"Oooo itu kempen tutup lampu tu...macam mana mama tau ni?"
"tuu dalam berita.. dalam iklan pun banyak bah"
Ok mak aku tahu kempen Earth Hour ni ^^

pada hari kejadian...tepat jam 8.30 malam.. mak aku dah siap sound dah
"bah.. jam 8 setengah tutup lampu ar.. "
mak aku tambah lagi, 
"kalau begitu tidak boleh pasang electric lah tu kan?"
Mak aku memang supportive betul ^^

Sampai sekarang Mak aku tetap dengan kempen ni ^^, walaupun Mak aku bukanlah berpelajaran tinggi, dia tahu apa kempen ni sebenar ~kuasa tv sangat hebat!~.. betulll 

So kita yang dikatakan berpelajaran tinggi patut tahu apa kaitan kempen ni dengan persekitaran, Sejam boleh menjimatkan banyak tenaga dan yang penting Bumi release sekejap.. walaupun sekejap ^^

Tutup lampu bukanlah antara cara kita menjaga Bumi, kurangkan pengunaan plastic, guna barang environmental friendly.. dan tahu peranan kita sebagai manusia terhadap bumi ok
wahh hari ini aku  cakap pasal environment pssttt aku cakap sebab aku buat ^^.. bagus2 muahahaha

p/s Mak aku cakap pasal kejadian Tsunami kat Jepun hari tu.. "....Bumi sudah semakin tua..."



2 comments:

Dda Ly said...

bagus mak kamu, akak pon sokong juga...seronokk..:)dapat jugak berjasa pada bumi..

meh ke rumah..
~ku panjatkan syukur~
keep in touch ye..♥♥♥

rosmina samin said...

hehehe ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...